Kultura, Brno - Kluby, koncerty, taneční akce
Fléda
Štefánikova 24, 602 00 Brno, www.fleda.cz , levelb@fleda.cz , tel.: (+420) 533 433 432
27.3.,
19:30
Fast Food Ochestra
V rámci neopakovatelného turné zazní v Brně více než třicet písniček z dosavadní tvorby Fast Food Orchestra. Na sestavování unikátního playlistu se podíleli také fanoušci prostřednictvím hlasování a komentářů na facebookovém profilu kapely. Na koncertě však uslyší i úplně nové skladby, na nichž FFO aktuálně pracuje s producentem Lukášem Chromkem.
Součástí oslav dvaceti let Fast Food Orchestra je také čerstvě zveřejněný videoklip k písni Poslední joint, který je podle členů kapely tečkou za, v několika směrech přelomovým, albem Struny. Kapela se na něm definitivně rozloučila s angličtinou a zpívá výhradně česky. Toto rozhodnutí se odrazilo i na jejím novém soundu, který se posunul od ska-punku, reggae a rapování do mírně popovější polohy s důrazem na texty. „Čeština je méně ohebná, takže napsat text, který má sdělení a zároveň lahodí uším, je určitě těžší, ale i tak jsem rád, že jsme tento krok po letech udělali,“ řekl po vydání desky v rozhovoru pro MonsterMusic Filip Vondrášek zvaný Fido, jenž dosud stál za všemi texty a většinou muziky Fast Food Orchestra. I v tomto směru však došlo ke změně. Na albu Struny se totiž hudebně poprvé podíleli všichni členové kapely. „Jezdili jsme na chalupu, kde jsme vymýšleli vícehlasy a aranže. Bubeník Medvěd přinesl taky nějaké písničky, dodělával zpěvy, basy a dechy. Rosťa dělal samply. Matěj s Adamem přispěli například do Posledního jointu,“ nadšeně popisuje současné rozložení sil Fido.
Na počátku historie Fast Food Orchestra stálo nadšení a okouzlení z energie jamajské hudby, kterou kapela fúzovala s kdečím, co ji napadlo. Bude to dobře slyšet i na koncertě na Flédě, kde vytáhne ze šuplíku písničky z debutového alba Fugison Party (2000), z desky ...Last Food?! (2002) nebo ze studiové nahrávky Mangrooves (2004), na které se poprvé objevil jeden z nejrespektovanějších MC na české reggae scéně Dr. Kary. Chybět nebudou ani vypalovačky z nejzdařilejšího anglicky zpívaného alba Urban menu (2008), s nímž FFO projeli Evropu křížem krážem, navštívili Balkán a absolvovali čtrnáctidenní tour po Brazílii. Playlist doplní skladby z alb Utsuki (2009), Wanted for Cooking (2011) a aktuálního CD Struny (2017). Kapela vystoupí v současné sestavě Michal Kučín (kytara), Rosťa "Bílej mák" (klávesy), Matěj Havlíček (basa), Martin "Medvěd" Linhart (bicí), Filip "Fido" Vondrášek (pozoun, zpěv) a Adam "Heydiss" Hejna (trubka, zpěv). Vzpomínat s nimi bude řada hostů včetně Dr. Karyho a saxofonisty Su-shu, který z FFO odešel v roce 2017.
Vstupenky:
V předprodeji 250 Kč + poplatky sítě
5.4.,
21:00
Ventolin / Container (US) / Marius Konvoj
Headliner Ventolin patří k nejvýraznějších domácím projektům na poli experimentální elektroniky. Fenomenální hudebník na pódiu obklopený starými samplery, syntezátory a archaickými bicími automaty, zpívá, rapuje, jódluje a podléhá kouzlu drsného a nedokonalého analogu. Na Flédě představí neustále se proměňující show k poslední studiové desce Vitajte (vyšla na CD, vinylu i digitálně), s níž na podzim absolvoval úspěšné turné Rasisti pojebte se.
Po čistě instrumentálním albu The Game YS ROTTYN, které natočil s polským techno duem RSS BOYS, se na aktuální desce vrací (jak sám říká) k bolestivému procesu psaní textů. „Texty vznikaly většinou z hudebních motivů, tak dlouho jsem poslouchal, až jsem v hudbě zaslechl o čem a jak daný text napsat. Kolem textového nápadu jsem pak vytvářel hudební struktury, není to tedy konceptuální album, kde bych předem věděl nějaký námět, kterému se budu věnovat. Spíš vychází z intuitivních témat, která se postupně vynořovala,“ prozrazuje na svém webu. Slova halí do tepajících automatů a acidových linek, více než předtím pracuje s počítačem a digitálními technologiemi, ale opět, stejně jako na debutové desce Totem (2012), používá živé nástroje (kytaru mu nahrál Prokop Holoubek z Midi Lidi, bicí Michal Janík z Ghost Of You). Snaží se posunout původní zvuk dál k archaičtější a živější podobě.
Jako Ventolin poprvé vystoupil v roce 2007, ale součástí povědomí nezávislé klubové scény se stal nejdříve kolem roku 2009 po vydání EP Mžitky (Mikinikill) a definitivně v roce 2012 po vydání debutového alba Totem (2012). V roce 2015 o něm studenti FAMU natočili dokument a ve stejném roce vyšlo EP Playbour. Jeho hudební počátky jsou svázané s trampskými písněmi a Bedřichem Smetanou a jako svou další inspiraci uvádí „raný industriál jako Throbbing Gristle, punk, postpunk a osmdesátkový pop, hiphop, disco, techno, house. A pak česká alternativa raných 90. let, Arvo Paart, všelijaký metal. A pak úplně všechno možné až do současnosti.“ Má za sebou stovky koncertů a vystoupení v České republice, na Slovensku, ale i v zahraničí. Hrál v Japonsku, Moldávii, Německu, Rakousku, Anglii, Holandsku a v Polsku. Tamní spontánní publikum se právě (březen 2019) těší z jeho přítomnosti na společném turné s varšavským tandemem ŻAL, hrajícím elektroniku prokládanou špinavými kytarovými sóly.
Za pseudonymem Ventolin stojí blázen do detroitského techna a italo a indian disca 80. let David Doubek. Kulturní antropolog, zakladatel kultovní skupiny Kazety a člen divadla Nejhodnější Medvídci sdílí společný vesmír s kapelou Midi Lidi a s Bumbum Satori Prokopa Holoubka. Petr Marek režíroval jeho nejsledovanější videoklip Disco Science (více než 860 tisíc zhlédnutí) a jako taneční partnerku mu do něj dosadil svou matku. Prokop Holoubek a Tomáš Kellar (Tomino & Myslivec) posílí dubnový line-up na Flédě. Jeho pestrost prokáže Marius Konvoj v rytmu digital hardcore, na který naváže jedna z ikon berlínského Berghainu, techno experimentátor a veterán amerického noise undergroundu Ren Schofield. Pod pseudonymem Container loni vydal další ze svých LP nazvaných LP (2018). Party zahájí DJ morpheus a vstříc ranním paprskům tanečníky doprovodí psychedelická atmosféra a žánrový nadhled dýdžejského dua Tomino & Myslivec se setem napěchovaným technem, housem, černou muzikou, kraut rockem a punkem.
Vstupenky:
V předprodeji 250 Kč + poplatky sítě
11.4.,
20:00
The.Switch tour Btfl15y
Název turné BTFL15YRS hovoří za vše. Kapela jím hodlá vzkřísit energii své první nahrávky a oslavit posledních 15 let na domácích klubových a festivalových pódiích. Na fanoušky čekají hitovky Akvárko, Hlava Zero, Hon na mě nebo Loveina, ale i skladby, které na koncertech The.Switch dosud nikdy nezazněly (Blackrose a Solaris). Pětice muzikantů zahraje Beautiful (2004) v původních aranžích a pokusí se na pódiu nastolit autentickou atmosféru doby kolem přelomu milénia. „Já hubnu do sukně, protože to prostě chceme dát úplně stejně jako tehdy. Nostalgie na max. Žádný samply, žádný efekty! Prostě syrovej crossover z počátku tisíciletí," dodává tvůrčí mozek kapely a zakladatel serveru bandzone.cz Michal Novák zvaný Majkláč. Je se na co těšit, protože nejsilnější stránkou The.Switch jsou právě živelná vystoupení, na nichž plně vyznívá hutný zvuk zkreslené basy, mohutné kytarové stěny i zpěv charismatického „kazatele“ Štěpána Šatopleta.
Od první desky kapela věnuje velkou pozornost textům. Ty se na poslední desce posunuly od dekadentní abstrakce Jana Jareše ke konkrétnějšímu a emotivnějšímu sdělení Tomáše Tajchnera (mj. autora písně Tichá – černá Lenky Dusilové a Davida Kollera). Na kritikou opěvovaném eponymním albu The.Switch (2016), které vznikalo v Seattlu pod dohledem legendárního producenta Johna Goodmansona, se poprvé objevil i bubeník Pavel Němec. „Hrajeme dvacet let a předtím jsme už párkrát koketovali s myšlenkou natáčet v zahraničí, třeba v Německu, ale nikdy se to neuskutečnilo. Až vloni na jaře jsme tomu začali opravdu upřímně věřit a začaly se dít zázraky. Vše, co teď v kapele zažíváme, je důsledek toho, že jsme uvěřili, že to jde. Když věříš, tak se vesmír začíná točit jinak, přichází ti do cesty lidi, kteří by nepřišli, jinak mluvíš, jinak reaguješ, jsi jinak nastavený a najednou to jde,“ svěřil se v rozhovoru pro musicserver.cz Majkláč. O důležitosti tohoto momentu svědčí i silný dokument Adama Vopičky o hudební spolupráci The.Switch s Johnem Goodmansonem The.Faith.
Skupinu The.Switch založila na Příbramsku dvojice Michal Novák (kytara) a Pavel Sovička (baskytara) v roce 1996. Po roce se k nim přidal Tomáš Hejlík (bicí) a zpěvák Štěpán Šatoplet. V této sestavě vydali debut Beautiful (2004), album Svit (2006), trilogii experimentálních EP Na Dosah (2009, 2012) a unplugged album OFF (2010) s výběrem svých nejlepších skladeb v akustické podobě. S příchodem kytarista Jana TJ Tučka vznikl maxisingl Tětiva (2013).
Hostem výročního turné The.Switch, kteří vystoupí v dlouhých černých sukních a kolárku, je olomoucká pětice hrající nu-metal core Sunset Trail. Loni vydala druhé album Reflections, na němž plně využila kontrasty svých vokalistů, a které představila i v Rusku na turné s německou legendou Caliban. „Neuslyšíte je stěžovat si, jak je to těžký a nespravedlivý a kdesi cosi. Oni prostě makají na tom, co milují. Jako tehdy my. Je to jeden z důvodů, proč jsme moc rádi, že s nima tohle jaro strávíme,” poznamenali k výběru partnera svého tour The.Switch. Do brněnského line-upu navíc zařadili domácí Denoi, průkopníky rebelského žánru dance metal. Kapela vtipně balancující mezi technem a metalem na Flédě představí své poslední album My life is dirty but I like it! V pochodovém rytmu, s razantními kytarovými riffy a širokým hlasovým rejstříkem jejich vokalisty Pindy, který umí rapovat, zpívat i řvát.
Předprodej 190 Kč (+ poplatky sítě)
12.4.,
20:00
The Herbaliser
Matadoři The Herbaliser přichází s novou nahrávkou po šestileté odmlce. Ta byla způsobena sledem osobních a zdravotních problémů několika členů projektu: „Poslední roky se věci neustále obracely proti nám. Nakonec jsme však i díky tomu měli celou tu dobu prostor desku vylepšovat,“ popsal jeden ze zakládajících členů, Ollie Teeba. Album Bring Out The Sound nabízí bohatou směsici hudebních poloh. Vrcholem alba jsou tracky nasáklé hip hopovými beaty s devadesátkovými odkazy (hostující Rodney P). Herbaliser však odhalují i nové polohy. Nabízí přitom řadu atmosférických jazzovo-funkových koláží, pouští se ale i do baladičtějších rovin.
Jake Wherry a Ollie Teeba se potkali začátkem 90. let v Londýně, tehdejším epicentru evropské elektronické scény i hip hopu. Spojila je záliba v rappu, funky a jazzu, ale i talent obou ke tvořivé práci s nejnovější technikou. Jakeovo mistrovství ve hře na elektrickou i basovou kytaru z The Herbaliser záhy udělalo průkopníky práce se zvukovými samply. Jejich pestrá žánrová mozaika je považována za dobový undergroundový protipól vyumělkovaného britpopu. Skladby této skupiny svým melancholickým tónem evokují filmové soundtracky, a zároveň jsou v nich také často využívány. Režisér Guy Ritchie například využil hit skupiny Sensual Woman ve svém slavném snímků Podfu(c)k).
Duo k sobě brzy přibralo další hudebníky a díky debutové desce Remedies (1995) se stalo jednou z vlajkových lodí legendárního labelu Ninja Tunes. U něj The Herbaliser postupně vydali pět alb, ale také řadu singlů a EP. Poslední deska Bring Out The Sound s řadou zajímavých hostů vyšla loni u britského vydavatelství BBE. Nezaměnitelný zvuk a energie koncertních show The Herbaliser si získali řadu fanoušků i v Česku. Kapela doplněná o dechovou sekci (Easy Access Orchestra tvořené Ralphem Lambem a Andy Rossem) v minulosti vystoupila na Colours of Ostrava nebo na festivalu Mladí ladí jazz.
PŘEDPRODEJ +VSTUPNÉ: 590 Kč
23.4.,
20:00
Michal Ambrož & Hudba Praha
Jméno Michala Ambrože je tradičně spojováno s legendami české nové vlny Jasnou Pákou (v níž stále hraje) a Hudbou Praha. Po rozpadu Hudby Praha v roce 2015 se Ambrož postupně obklopil o generaci mladšími, ale velmi zkušenými muzikanty s jazzovým a bigbeatovým backgroundem a vznikla kapela Michal Ambrož & Hudba Praha. Na počátku nového projektu stál nápad Davida Kollera, kamaráda a dlouholetého spoluhráče z Jasné Páky, který je autorem konceptu i producentem jejich společné úspěšné desky Srdeční příběh (2016). „Záměrem bylo udělat něco jako Best of Michala Ambrože, kde budou věci, které napsal on sám. Zároveň to ale neměly být ty nejznámější hity Hudby Praha, ale právě písničky, kterým budou slušet nové aranže a moderní zvuk,“ vysvětlil v rozhovoru pro musicstage.cz kapelník skupiny, kytarista a houslista Radovan Jelínek (ex-Nšoči, ex-Divoký srdce a Jasná Páka).
Fanoušky i kritiky oceňované album Srdeční příběh obsahuje deset autorských písní Michala Ambrože, které David Koller přepracoval do nové aktuálnější podoby. Výsledkem jsou nahrávky, které dotahují potenciál Ambrožových skladeb téměř k dokonalosti. Jejich autor tentokrát při nahrávání odložil kytaru a poprvé se soustředil pouze na zpěv, který tím neztratil nic ze svého charisma, ale výrazně získal na jistotě. V jednom případě (Skoro bez sebe) s ním zpívá i Koller, který svou producentskou prací dal jeho písničkám zcela nový rozměr. Do koncertní podoby ho formace Michal Ambrož & Hudba Praha dokáže převést díky hvězdnému instrumentálnímu obsazení složeného z hudebně vzdělaných muzikantů, kteří prošli mnoha různými projekty.
Kromě Radovana Jelínka v kapele působí bubeník Martin Kopřiva (kapela Anety Langerové, Lanugo, Baterky, T4 ad.) a jeho kolega z kapely Anety Langerové baskytarista Jakub Vejnar (Baterky, Chapman Stick, MUFF, Michal Pelant Band ad.), na klávesy hraje Matěj Belko (kapela Kláry Vytiskové, Baromantika Lenky Dusilové), na kytaru Michal Pelant (Michal Pelant Band) a na saxofon Jakub Doležal, který vystupuje a nahrává s celou řadou domácích projektů od vlastního kvartetu až po kapelu Vladimíra Mišíka. Silnou nástrojovou sestavu doplňují vokalistky Markéta Foukalová (Lanugo) a Tereza Kopáčková (Ballage Band, Wild Stickes), které jsou známé také jako zakladatelky dětského pěveckého sboru Beznot (účinkuje s Anetou Langerovou, Lenkou Dusilovou, Ondřejem Rumlem nebo Matějem Ruppertem).
V roce 2015 se Hudba Praha rozpadla a rozštěpila na dvě uskupení. Zatímco Hudba Praha Band se pod vedením Vladimíra Zatloukala a Jiřího Jelínka stala klasickým revivalem Hudby Praha a Jasné Páky, Michal Ambrož kolem sebe soustředil skvělé muzikanty z úplně jiného okruhu, i díky nimž kapela Michal Ambrož & Hudba Praha stojí především na kvalitních instrumentálních a pěveckých výkonech.
Předprodej 300 Kč (+ poplatky sítě)
26.4.,
22:00
UMEK
Lublaňský rodák Uroš Umek aka UMEK se více než dvacet let drží mezi světovou DJskou elitou. Jeden z nejprodávanějších producentů v historii serveru Beatport uchvacuje po celou svou kariéru schopností neustálé inovace a nastolování stále nových výzev. „Chci si myslet, že prodejní úspěchy vychází z kvality mé práce. (…) Během kariéry jsem dal dohromady velmi rozmanitý materiál. Jsem jednoduše odjakživa zvědavý, stále před sebou vidím spoustu věcí, které bych ještě mohl udělat, slyšet, vidět a hlavně dosáhnout,“ vysvětluje UMEK pro magazín Billboard a dodává: „Poslední dva roky jsem postupně vyvíjel a ladil nový zvuk. Teď konečně jsem blízko bodu, kdy budu naprosto spokojený s výsledkem.“ Aktuální nahrávky Hell Archetypes, Collision Wall nebo Amnesiac dokládají, že se UMEK vrací k temnému undergroundovému tónu své někdejší tvorby.
V 90. letech UMEK začínal s pořádáním prvních ilegálních rave party v bývalé Jugoslávii. Stál tak u zrodu tamní techno scény. Po letech rozmanitých elektronických experimentů dnes slovinská hvězda platí za jednoho z nejrespektovanějších producentů žánru vůbec. Podle DJ Magu se dlouhodobě řadí do TOP 10 DJs planety. Je pravidelným headlinerem velkých tanečních akcí a festivalů jako je Tommorowland nebo EDC Las Vegas. „Je zajímavé vidět, jak se techno, ten ‘bastard elektronické scény’, rebelský a nepolapitelný žánr, zformovalo v jednu z hlavních hybných sil,“ popisuje UMEK pro server Iconic Underground aktuální vzestup undergroundového techna.
UMEK opakovaně získal ocenění nejlepšího tvůrce v oblasti techno/tech-house. To se mu povedlo jak v Beatport Music Awards, tak také podle International Dance Music Awards. Je zakladatelem několika tanečních labelů, včetně svého aktuálního vydavatelství 1605, na kterém hostí spřátelené interprety taneční sféry. Kromě toho je UMEK spojen třeba s Spinnin’ records, Great Stuff, Intec nebo Tronic. Mimo to je autorem rádiové show Behind The Iron Curtain, kterou je možné slyšet na zhruba 150 stanicích po celém světě. Do Brna se UMEK vrátí s novými energickými tracky poté, co se na podzim představil na festivalu Apokalypsa.
VSTUPENKY:
V předprodeji od 6. 12. 10:00: 350 Kč + poplatky sítě
17.5.,
19:00
HVOB
Duo HVOB (Her Voice Over Boys) přichází po dvou letech s novou dlouhohrající nahrávkou. Dvojalbum ROCCO je přehlídkou zdravého uměleckého sebevědomí, které projekt nabral během necelých sedmi roků existence. „Jako u dvou předcházejících desek jsme i u této zvolili konceptuální přístup. ROCCO nabízí 13 svébytných, dramaturgicky však propojených vyprávění o odcházení, loučení se, ale také o nových začátcích,” přibližuje rakouská dvojce pojetí desky, která premiérově vychází na věhlasném labelu PIAS. Album také představuje umělecký manifest, jenž se staví proti rostoucímu trendu konzumního přijímání hudby a jejímu prchavému spotřebnímu charakteru.
Producent Paul Wallner a vokalistka Anna Müller se potkali v roce 2012 ve Vídni, odkud oba pocházejí. Během krátké doby si jejich tvorba na pomezí electra, minimal-techna a popu získala věhlas po celém světě. „Některá města byla vyprodána ještě dřív, než jsme stihli vydat desku. Jsme unešení z takového množství důvěry lidí,“ přibližuje Müller pro C-heads Magazine a pokračuje: „Dává nám to pocit radosti a vděčnosti. Žijeme život, o kterém jsme snili. Naším cílem vždy bylo, aby HVOB rostli přirozeně a pomalu, a tak je to stále.“ Skladby HVOB jasně odkazují k indie kořenům. To potvrzuje i dlouhodobé naplňování umělecké DIY filosofie, kdy si dvojice drží všechny součásti tvorby pod vlastní kontrolou.
Za svůj úspěch vděčí HVOB především strhujícím živým vystoupením. Do každého jejich aspektu začleňují živé nástroje. Na první pohled zaujmou především bicí: „Člověk je u nás ten, kdo vytváří rytmy, ne stroj. A v tom je velký rozdíl,“ říká Wallner serveru Rolling Stone a dodává: „Pro nás oba bylo vždy důležité, abychom byli skutečně živými hudebníky, ne jen jejich napodobeniny.“ Koncertní události oproti těm klubovým navíc duu dovolují rozvinout další vlastní silnou stránku, vizualitu. Show tak doplňují kromě propracovaných světel také tematické projekce, které se vztahují k aktuálnímu materiálu.
Duo se hudebně skvěle doplňuje. Zatímco Wallner je techničtější typ se zápalem pro producentskou práci, Müller představuje tu lyričtější polovinu. HVOB si brzy po vzniku v roce 2012 vyhlédl německý label Stil Vor Talent. Ještě v tomtéž roce stihli vystoupit třeba na německém festivalu Melt!. V následujících dvanácti měsících pak přišlo debutové eponymní album HVOB (2013), na které po dalších dvou letech navázala průlomová deska Trialog (2015). S ní kapela doslova obletěla svět, když písně živě prezentovala na všech světových kontinentech a festivalech jako Burning Man, Womb Tokyo, Melbourne Music Week, ale třeba i na tuzemských Colours of Ostrava.
Ještě masivnější bylo turné k následujícímu albu Silk (2017), které vzniklo v kolaboraci s Winstonem Marshallem. Právě spolu s ním vystoupili HVOB také naposledy v Brně, na beznadějně vyprodané Flédě. I proto je tentokrát čeká ještě větší výzva v podobě historických prostor hradu Špilberk. Navážou tak na charismatického Jana Blomqvista & Live Band, kteří roztančili brněnskou dominantu loni v květnu.
PŘEDPRODEJ: 550 Kč
18.5.,
20:00
Monkey Bussiness
Monkey Business své aktuální album na Flédě představili už v prosinci. Tehdy však za zraněnou Terezu Černochovou zaskakovala bývalá členka kapely Tonya Graves. Na jarní turné v plné sestavě zve baskytara Monkey Business Pavel Mrázek: „Těžko je se vyhnout klišé, když tiskovku člověk píše. Jak vtipně pozvat na koncerty je práce skoro pro experty. Vzít to zkrátka-nuda stranou, neotrávit řečí planou. Nuže k věci, moji milí. Dozvíte se v malé chvíli, že po klubech jedem šňůru, kde uzříte divů fůru. Hrát začneme v únoru a navštívíme mnohé kraje. My dřeli až do úmoru, zvlášť noty, rytmus, dury, maje. Zahrajem jak starý kousky pro slečny i jejich klouzky. Zahrajem i z nový desky, se srdcem a hlavně hezky. Na své si přijdeš, věc je jistá, ať Turek jsi, či jehovista.“
Deváté řadové album Monkey Business vznikalo téměř tři roky a i tentokrát za ním po hudební stránce stojí především kapelník Roman Holý. Dlouho cizelovaným vydavatelským počinem se skupina připomněla jak fanouškům, tak hudebním kritikům a získala díky němu hned dva tituly v kategorii Skupina roku 2018. Nejprve v podobě sošky Anděla od České hudební akademie a o tři dny později v posluchačské anketě Žebřík, kterou pořádá magazín iReport. „Je to úžasný. Anděl je cena, kterou jsme dostali od porotců a hudebních odborníků, ale tohle je pro nás ohromný v tom, že po devatenácti, skoro dvaceti letech naší existence, si na nás vzpomněli lidi, kteří pro nás hlasovali, a to je prostě neuvěřitelný,“ řekl bezprostředně po udílení cen Žebřík Matěj Ruppert reportérce iReportu.
Na oceňovaném albu, jak tomu u Monkey Business bývá zvykem, účinkuje kromě sedmičlenné kapely i řada významných hostů: pozounista Fred Wesley (James Brown, George Clinton, Count Basie, Maceo Parker ad.), saxofonista Tivon Pennicott (Gregory Porter ad.), klávesista Ondřej Pivec (Ondřej Pivec Organic Quartet, Kennedy Administation, Gregory Porter ad.) nebo zpěvák Ashley Slater (Freak Power). Texty jsou společným dílem dvorního textaře kapely Vratislava Šlapáka, Pavla Mrázka, Romana Holého a Matěje Rupperta.
Také v pilotním singlu Kick The Stupid, které ohlašovalo chystané vydání nové desky, a v němž poměrně neobvykle vystupují všichni členové kapely, najdeme mnoho známých tváří: Ewu Farnou, Mardošu (Tata Bojs), Pavla Badyho Zbořila (J.A.R.), Michala Malátného (Chinaski), Michala Dvořáka (Lucie), Bena Cristovao, Pepu Bolana (Mandrage) nebo Vaša Patejdla. V druhém klipu Cpt. Pheromone And Sgt. Nicotine si zahráli herci Matěj Hádek či Adam Vacula. V přestávce jarního turné vznikne třetí, zatím utajovaný klip k novému albu, o němž zatím víme jen tolik, že se bude natáčet v subtropické zemi nedaleko Slovinska.
PŘEDPRODEJ: 490 Kč (+ poplatky sítě)
30.5.,
20:00
KAFKA BAND: AMERIKA
Skupina Kafka Band má za sebou úspěšné a vyprodané turné po Německu, kde s Amerikou sklízela nadšené ovace publika a pochvalné kritiky recenzentů. Zaujala mimo jiné návštěvníky prestižního knižního veletrhu v Lipsku. V deníku Frankfurter Allgemeine Zeitung o vystoupení napsali: „Hudební performance českého spisovatele Jaroslava Rudiše a komiksového výtvarníka Jaromíra 99 je v jejich směsici literatury, videa a komiksu zážitek."
Album Kafka Bandu Amerika inspirované nedokončeným románem Franze Kafky Nezvěstný (Amerika) reflektuje nejstarší globální fenomén 20. století: rychlý nástup mas a s ním související všudypřítomný pocit odcizení a samoty v davu. Kniha, představení, album a videoklip ke skladbě People get lost drásavě zrcadlí snahu hlavního hrdiny vyrovnat se s novou realitou. „Hudba Kafka Bandu propojuje pocity dálek a ohrožení. Refrény plné emocionální síly stoupají z hypnotického mihotání zvuků kytary a bicích; hlas Jaromíra 99 zní roztouženě jemně, Jaroslav Rudiš stojí na pódiu, listuje románem, čte z něj, do toho se zapojují zkreslené hlasy z vocoderu,” napsal o nejnovějším koncertním projektu Kafka Bandu německý list Stuttgarter Zeitung.
Amerika má ve srovnání s předchozím Zámkem však mnohem blíže ke klasickému koncertnímu vyznění než divadelnímu představení nebo hudebně-literárnímu pásmu. Větší důraz na hudební složku je patrný i ze samotného alba, jehož vydáním (03/2019) se Kafka Band z původně dočasného uskupení stal skutečnou kapelou vydávající řadovou studiovou desku. Přestože u vzniku projektu, podobně jako v případě Das Schloss, stála spolupráce s německým divadlem Theater Bremen, na desce se neobjevují jen skladby určené pro divadelní představení. „Je to samostatné dílo, album Kafka Bandu. Jsou na něm písně, které v představení nejsou, a naopak chybějí některé, jež v něm jsou, případně v jiných verzích. Sestavili jsme pro ně samostatnou dramaturgii. V porovnání s předešlou deskou Zámek je na něm více písniček v tom klasickém smyslu slova," vysvětluje producent alba Dušan Neuwerth v rozhovoru pro Novinky.cz (26.3.2019) a dodává: „Naším záměrem totiž bylo natočit skutečně hudební album."
Hudební a literární zážitek vystoupení umocňují působivé videoprojekce, za nimiž stojí VJ Clad, autor videoklipu k pilotnímu singlu alba, skladbě Amerika. Druhý klip People get lost jde v osobním prožitku ještě dál. Je výsledkem spolupráce kapely s kreativním digitálním studiem BRAINZ VR a nabízí interaktivní zážitek virtuální reality, který si budou návštěvníci brněnského koncertu moci sami vyzkoušet. K dispozici bude několik virtuálních brýlí ke zhlédnutí klipu s Jaromírem Švejdíkem v hlavní roli. Vizuálním ztvárněním nejnovějšího klipu Gott oder Teufel byl pověřen výtvarník a hudebník Tadeáš Haager. „Byla to pro mě možnost vypořádat se s tím pocitem, který jsem u čtení Kafky vždy prožíval. Tedy ten beznadějný hněv na hlavního hrdinu, který si nechá tolik líbit,” vyjádřil se ke spolupráci s Kafka Bandem. Podobnou katarzí může projít i návštěvník koncertu na Flédě. Jisté však je, že ho čeká komplexní a nevšední umělecký zážitek kombinující hudbu, literaturu a vizuální umění.
Kafka Band vznikl v roce 2013 inspirován komiksovou adaptací nedokončeného románu Franze Kafky Zámek (autorů Jaromíra 99 a amerického scenáristy Davida Z. Mairowitze). Jaromír 99 a Jaroslav Rudiš (spoluautoři kultovního komiksu Alois Nebel) tehdy přizvali přední české hudebníky ze skupin Umakart, Priessnitz, Tata Bojs a Lesní zvěř, aby se s nimi podíleli na albu a divadelním inscenaci Das Schloss (2014). Projekt skupina představila nejen v Německu a České republice, ale i v Holandsku, Rakousku, Polsku, Švýcarsku, na Slovensku nebo Ukrajině. Kafka Band jsou K., Jaroslav Rudiš, Jaromír Švejdík (Jaromír 99), Dušan Neuwerth, Libor Palucha, Jiří Hradil, Zdeněk Jurčík a Tomáš Neuwerth a VJ Clad.
PŘEDPRODEJ: 350 Kč (+ poplatky sítě)
5.6.,
19:00
Atreyu (USA) + John Wolfhooker
Nové album In Our Wake představovalo pro hvězdy metalcorové scény Atreyu zásadní výzvu. Po úspěšné desce Long Live z roku 2015, která znamenala návrat kalifornského uskupení na scénu, kapela cítila nutnost posunout vlastní tvůrčí možnosti. „Na téhle nahrávce je kus každé jedné písničky výsledkem spolupráce mezi námi všemi, a to i texty. Vůbec poprvé jsme do toho šli opravdu společně a po hlavě.“ vysvětluje zpěvák Alex Varkatzas pro server Rock Sound. Atreyu se při nahrávání rozhodli udělat vše proto, aby vytvořili album, které ponese jejich hudební odkaz. I proto opět navázali spolupráci s věhlasným producentem Johnem Feldmannem.
Sedmou studiovou deskou Atreyu prostupuje existenciální téma lidské konečnosti a jejího přesahu. „Je to o tom, jak chytit život pořádně za koule, vzít to od podlahy a uvědomit si, že na to tady máte jen jednu ránu," přibližuje bez servítek bubeník Brandon Saller. Nahrávání desky zásadně ovlivnila smrt dvou spřízněných osobností hudební scény Chrise Cornella a Chestera Benningtona: „Pro mě, bez ohledu na to, jakou píseň jsem psal, byli ti dva chlapíci někde vzadu v hlavě… Kdybychom jim tehdy jen mohli pomoct nést ta hrozná břemena, dokonce jen na chvilku, udělali bychom to,“ přemítá Varkatzas pro Rock Sound.
Atreyu se téměř dvě dekády řadí k hvězdám crossover-kytarové scény. „Lidé jsou někdy zmatení a říkají, že jsme metalová skupina, ale my vynalezli metalcore. Může to znít nafoukaně, ale je mi to jedno. My byli prostě první,“ vysvětluje Varkatzas. Kapela původně začínala pod jménem Retribution, ale už kolem roku 1999 změnila název a došlo i ke genezi stylu, kterým se Atreyu nakonec proslavili. Tehdy u toho už byli i další aktuální členové Brandon Saller (bicí) a Dan Jacobs (kytara). Během pár let se pak přidali i zbývající zástupci současné party Travis Miguel (kytara) a Marc "Porter" McKnigh (basa).
Debutové album Suicide Notes and Butterfly Kisses (2002) vydali rodáci z Orange County pod křídly Victory Records. S deskou přišel také první komerční úspěch, který kapela dokonale zužitkovala s druhou nahrávkou The Curse (2004). Kolem půl milionu prodaných nosičů a účast v soundtracku hollywoodských trháků znamenaly pro kapelu obrovský skok. Ten podpořila i třetí deska A Death-Grip On Yesterday (2006), která se podle Billboardu umístila v žebříčku TOP 10 týdenní poslechovosti. Do něj se podařilo dostat i následujícímu albu Lead Sails Paper Anchor (2007) a jen těsně pod ním skončila pátá nahrávka Congregation of the Damned (2009). Mezi léty 2011 a 2014 kapela ohlásila tvůrčí pauzu, kterou ukončilo až nahrání fanoušky oceňovaného alba Long Live (2015). Atreyu vydávali na labelech jako Hollywood, Roadrunner nebo Spinefarm. Pravidelně vystupují po celém světě a pódia sdíleli s hvězdami jako Bullet for My Valentine, Linkin Park, Slipknot nebo Bring Me the Horizon.
Razantní crossover notu brněnského večera podpoří česko-slovenská formace John Wolfhooker. Ti čerpají ze základů poctivé instrumentace, na nichž staví své písně napěchované chytlavými refrény. Kapelu na pomezí technického hardcoru a alt-rocku založila dvojice bratrů Janečkových v roce 2013. Od té doby stihli pánové vydat hned dvě povedená alba a vystoupit na festivalech jako Rock for People, Aerodrome nebo Mighty Sounds. Na jednom pódiu si zahráli třeba s Rise Against, Enter Shikari nebo Sleeping with Sirens. Právě koncertní energie je přitom vysoce ceněnou devízou nadějné čtveřice.
PŘEDPRODEJ bude zahájen 28.3. v 11:00 490 Kč
7.6.,
19:00
The Young Gods
Legendy industriální scény The Young Gods se vrací na scénu ve velkém stylu. Do sestavy se nejprve vrátil původní člen, elektronický čaroděj a programátor Cesare Pizzi. I za jeho přispění teď vychází po téměř dekádě nové řadové album Data Mirage Tangram. „Pauza byla dlouhá, protože v roce 2011 se dva členové rozhodli vydat jinými cestami. Vzalo nám nějaký čas, než jsme se rozhodli, jak dál. No a pak se vrátil Cesare Pizzi,“ vysvětluje zpěvák Franz Treichler pro Academy Music Group.
Traichler také popisuje vznik alba, jehož základní obrysy skupina narýsovala v malém klubu v rámci jazzového festivalu: „Během pěti nocí jsme tam jamovali před asi 80 lidmi. Skončili jsme s 15 hodinami nové muziky. Vybrali jsme ty nejlepší části a transformovali je do písňovějších forem. Výsledek je umírněnější a rytmičtější než to, co děláme obvykle. Stále je to ale jasný rukopis The Young Gods.“
Švýcarská trojice je jednou z nejvlivnějších kapel industriální, ale i širší hudební scény posledních dekád. K jejich tvorbě se odkazují ikony tvrdých kytarových žánrů jako Nine Inch Nails nebo Faith No More. Hudební tvorba The Young Gods má však daleko větší přesah, když je zmiňovali i hvězdy populární scény jako U2 nebo jedna z nejvýznamnějších hudebních osobností historie, David Bowie. Hudbu samotných The Young Gods pak podle Treichlera ovlivnili hlavně Einstürzende Neubauten: „To jsou takoví naši velcí bratříčci, víte? Kromě Neubauten bych zmínil možná Killing Joke nebo Jima Foeta,“ vysvětluje pro server Sanctuary.
Historie The Young Gods se začíná psát kolem roku 1985 v Ženevě. Právě tam tehdy nově vzniklá kapela, jejíž jméno je inspirováno raným EP spřízněných kytarových hvězd Swans, pořádala své první koncerty. „Hrávali jsme po squatech, dělali různá ilegální vystoupení, která pravidelně ukončovala policie a podobně. Chtěli jsme téhle muzice najít a dát její vlastní místo,“ přibližuje Treichler rozpoložení kapely na začátku 80. let v tomtéž rozhovoru. V následujícím roce kapela nahrává své veleúspěšné debutové album The Young Gods (1987). To kapelu proslavilo především v Británii, když získalo ocenění za desku roku hned u tří respektovaných médií doby: magazínů Melody Maker, Sounds, ale i u německého Tipu.
Druhé album L'eau rouge (1989) naprosto převrátilo tradiční muzikantské prokletí úspěšného debutu a je dodnes považováno za vrcholné dílo švýcarského tria. V roce 2005 se dokonce dostalo do publikace 1001 Albums You Must Hear Before You Die. Další úspěšná alba následovala v několikaletých intervalech: T.V. Sky (1992), Only Heaven (1995), Second Nature (2000), Super Ready/Fragmenté (2007), Everybody Knows (2010). Kromě řadových desek vydali The Young Gods také několik EP, koncertních záznamů, kompilací a remixů. Jejich nahrávky vycházely na věhlasných labelech jako Play It Again Sam, PIAS nebo Two Gentlemen. Kromě Franze Treichlera (zpěv) a Cesare Pizziho (klávesy a elektronika) dnes kapelu tvoří ještě Bernard Trontin (bicí a perkuse). Texty písní The Young Gods jsou psány ve francouzštině, angličtině a němčině.
PŘEDPRODEJ +VSTUPNÉ: 590 Kč + poplatky sítě
18.9.,
20:00
Gus Gus
GusGus od vlastního hudebního pravěku ctí labely Kompakt nebo 4AD, pod nímž vydávají i takové ikony jako The National, Future Islands nebo Pixies. V čele GusGus aktuálně stojí dva zakládající členové, frontman Daníel Ágúst a Biggi Veira, ve svých počátcích ale celé progresivní uskupení čítalo dvanáct hlav, k nimž se v průběhu let řadila např. i zpěvačka Emilíana Torrini.
Pokud byste GusGus chtěli definovat zvukově a žánrově, musíte rozvibrovat čistá fakta i vlastní posluchačskou a diváckou fantazii. V dosavadních devíti studiových dobrodružstvích slyšíte gradující techno smrště, hutný a temnější house i výbuchy popové euforie. Jejich tvorba působí jako sebe-uvědomělá exkurze po nejrůznějších dimenzích elektronické a taneční hudby. Nic z toho přitom není jakkoliv povrchní nebo naopak přehnaně akademické. GusGus jsou sice interdisciplinární skupinou všestranných osobností, v první řadě jde ale o geniálně stavěný stroj s mocí vychrlit zábavnou audiovizuální show, v níž se minulost prolíná s budoucností, islandský chlad s přímočarou touhou dobýt všechny taneční parkety světa.
PŘEDPRODEJ: 550 Kč
12.10.,
20:00
Jan Blomqvist & Band
Koncepční deska Disconnected se skládá z trojice EP. Ty postupně vznikaly v různých lokacích: Islandu, kalifornské poušti, New Yorku a Berlíně. Zatímco první dvě místa spojuje odloučení a samota, zbývající dvojice představuje pulzující metropole. Pro Blomqvista jde o symbol sváru dvou identit dneška – té reálné a virtuální. „Je důležité si uvědomit sílu virtuálního obrazu. Mám pocit, že došlo k velkému posunu. Zpočátku se zdálo, že ta propojenost dává lidem novou pozitivní moc. Dnes se však díky všemu tomu trollingu, falešným zprávám a nekonečnému množství dat cítíme spíše bezmocní,“ dodává pro server Electronic Groove.
Blomqvist pro Deep House Amsterdam uvedl, že námět alba vzešel během jeho vystoupení na slavném pouštním festivale Burning Man: „Lidi potřebují být odpojení. Každý to děláme po svém, ale ta touha je společná. Někdo vyhledává adrenalinové sporty, jiný drogy, no a někdo tancuje v poušti.“
Jan Blomqvist se řadí mezi vyhledávané koncertní umělce. Jeho live-show v doprovodu bubeníka Christiana Dammanna a klávesisty Felixe Lehmana se vyznačují instrumentální propracovaností. Vedle toho dbá Blomqvist také na vizuální stránku svých vystoupení. Kromě legendárního amerického festivalu si zahrál třeba také na maďarském Balaton Sound, domácím Rock Im Ring, barcelonském Offsonaru, amsterodamském Dance Event nebo new yorské Zero Party.
První Blomqvistovi hudební kroky jsou spojené s kytarou a klasickým rockem. V jednadvaceti však jeho nazírání hudebního světa zásadně otočilo techno. Na své kořeny však nezapomněl a v současnosti je považován za jednoho z významných tvůrců instrumentálního techna. Průlom pro Blomqvista znamenal rok 2011. Po sérii úspěšných vystoupení po celé Evropě si začal získávat věhlas i za mořem. Jeho atmosférické elektronické variace doprovázené zastřenými vokály si všimlo i vydavatelství Armada (zakladatele Armina van Buurena). Na něm mu také po několika singlech a EP (zveřejněných pod labely jako Big Jet Plane, Ink, Time Again) vyšlo oceňované premiérové album Remote Control (2016). Na to nyní navazuje deska Disconnected (2018), kterou Blomqvist odhaloval po částech.
PŘEDPRODEJ: 480 Kč + poplatky sítě
29.11.,
21:00
Vitalic presents: KOMPROMAT
KOMPROMAT je zhmotněním hudebních snů francouzské taneční ikony Vitalica. Věhlasný producent a multiinstrumentalista se v novém projektu oprostil od veškerých tvůrčích pout. Po letech spřádání plánu a nápadů do šuplíku našel tu správnou parťačku na jejich realizaci. Spolu s hudebnicí Rebekou Warrior stvořili duo, které čerpá z temných post-industriálních kořenů. „Cítil jsem, že chci zkusit něco post-punkového. V téhle hudbě vidím spoustu rocku, je to ale rock se stroji. A zároveň je to pořád disco,“ přibližuje Vitalic pro francouzské Noisey nový materiál a odkazuje ke jménům jako Kraftwerk či Einstürzende Neubauten.
Čerstvé debutové album Traum und Existenz představuje jasný důkaz Vitalicovy neutuchající invenčnosti. Přestože si francouzský tvůrce zachovává jasně rozpoznatelný rukopis, desítku nových skladeb osvěžují vlivy synth/modular-techna a EBM. Výsledné strojovosti tanečních tracků stavěných na analogových syntezátorech přispívají i chladné německo-francouzské texty Rebeky Warrior. S návrhem využít je poprvé přišel Vitalic, když mu úvodní singl Neimand hudebně připomínal klasické berlínské techno. „Hlavní jazyk je němčina. Bylo to jako naučit se hrát na nový nástroj. Vždycky jsem poslouchala spoustu německých věcí, takže jsem ráda, že teď můžu v tomto jazyce i zpívat. Má rozhodně specifický zvuk,“ dodává v tomtéž rozhovoru Rebeka Warrior.
Umělecké dráhy francouzské dvojice se poprvé protnuly v roce 2012. Zpěvačka a hudebnice Julia Lanoë (aka Rebeka Warrior), známá z kapel Sexy Sushi a Mansfield. TYA, hostovala na Vitalicově rázném tracku La mort sur le dancefloor. S odstupem několika let Pascal Arbez-Nicolas (aka Vitalic) pochopil, že právě ona může představovat chybějící střípek, který zapadne do jeho dlouho připravované hudební skládačky. Společně stvořili KOMPROMAT jako multimediální projekt plný retro-futuristických odkazů. Podmanivě temnou prezentaci dua doplňují kostýmy a bohaté vizualizace, jenž společně utváří až mystický charakter koncertních vystoupení.
Vitalic jako autor proslul spojováním rozličných elektronických žánrů, zejména techna, disca, synth-popu a new wave. S hudbou začínal v prostředí francouzského tanečního undergroundu koncem 90. let. První EP Poney vydal v roce 2001 u věhlasného německého DJ Hella na labelu International DeeJay Gigolo Records. Debutové album OK Cowboy (2005) se dodnes řadí k výstavním příkladům přirozené symbiózy temného electra s popově chytlavými bangery. Pozici evropské taneční hvězdy si Vitalic vydobil s čtveřicí následujících desek, které vyvrcholily albem Voyager (2017). Právě to naposledy v Česku prezentoval na beznadějně vyprodané Flédě. Kromě toho francouzská legenda vydala více než dvě desítky singlů a také nespočet známých remixů interpretů jako Moby, Björk, Röyksopp nebo Jean Michel Jarre.
PŘEDPRODEJ +VSTUPNÉ: 440 Kč + poplatky sítě