Veveří - pohled od přehrady |
Třetí brněnský hrad, který přímo volá po naší pozornosti. Bohužel se mu jí v posledních několika desetiletích nikterak nedostávalo a ani dnes se lidé ve svém konání nepřetrhnou. Majestátný hrad, kdysi tak významný, dnes chátrá i díky tomu, že je tak trochu z ruky, není každý den všem na očích a nesídlí v něm některá významná instituce, tak jako je tomu třeba v případě Špilberku. I přes to všechno se dnes hrdě tyčí nad údolím bývalé obce Kníničky a tiše, zahloubán do své historie trpí zápachem z rozkvetlé přehrady, která místo toho aby k němu přiváděla pozornost a davy turistů, tiše jako v zrcadle odráží jeho obraz ve své zelené hladině.
Vstupní věž příhrádku, dnes hlavní vchod |
Za nejstarší část původně zeměpanského hradu byla považována mohutná románská hranolovitá věž mírně lichoběžníkovitého průřezu nazývaná „donjon“, na východním výběžku skalnatého ostrohu. Současné nejnovější archeologicko-historické výzkumy však posunují nejstarší část hradu spíše k severozápadu (dnes část s břitovou věží) a to za předpokladu, že veškeré starší fáze byly převrstveny při rozsáhlé výstavbě v následujících obdobích a jejich přítomnost lze odhalit až při důkladné archeologické prospekci.
O samotném založení hradu se vypráví několik pověstí v čele s tou nejznámější o brněnském knížeti Kunrátovi, který na lovecké výpravě usnul a zdál se mu sen o krásném hradu na vysoké skále. Po probuzení začal pronásledovat davy veverek až na vysokou skálu. Tam se mu tak zalíbilo, že zde nechal zbudovat hrad a protože jej na místo přivedly veverky, dal mu jméno Veveří.
K této legendě se ale znalec veverských dějin
a autor knihy Paměti panství veverského farář z Veverské Bítýšky
Karel Eichler staví skepticky. O samotném autorovi Veverského
rukopisu, v němž se pověst uvádí, se Eichler vyjadřuje, že:
„pisatel slyšel trávu růst a komáry kašlat.“ Jak to s Veveřím
bylo doopravdy, je dnes zamlženo mlčením historických pramenů.
Jedno je ale jisté. Hrad Veveří založil zeměpán. A to nikoli
proto, aby měl kde spočinout při svých vyjížďkách a loveckých
kratochvílích v hlubokých veverských lesích, ale jako správní
sídlo ohromného panství, které se kolem Veveří rozkládalo.
Jeho rozloha se sice v průběhu let měnila, podle toho kolik
z něj zeměpán věnoval, prodal, propůjčil, nebo naopak co sám
jakýmkoli způsobem získal. Přesto však jádro celého panství
zůstávalo stabilní a výnosy z něj pokrývaly každodenní potřeby
hradu a dalších důležitých zřízení panství. Zdaleka největším
majetkem náležícím k Veveří byl lesní a pozemkový fond, představovaný
hodnotou obdělávaných polí, luk, zahrad, pastvin aj. Kromě
nich ke hradu patřila také spousta technických zařízení jako
mlýny, pily, pivovary a podle vhodných přírodních podmínek
i hamry, lomy nebo zpracovatelské dílny.
Nezanedbatelnou položkou byly i finanční částky z většinou
klášterních panství, která takto platila za ochranu, kterou
jim hrad poskytoval před různým protivenstvím.
Na samém konci 19.stol, tedy v době závěrečné etapy Veversko-Říčanského panství, k němu například náleželo: 551 ha polí, 264 ha pastvisek, 4 643 ha lesů. Panství zasahovalo do tří soudních okresů: Tišnovského, Brněnského a Ivančického. Svazkem poddanským s ním byly např. svázány Veverská Bítýška, Bosonohy, Kníničky(dnes zatopené přehradou), Komín nebo Říčany. Jak už jsme řekli, zdaleka největší fond se týkal lesů a jejich obyvatel – zvěře. Opět pro ilustraci o bohatosti zdejších lesů uvádíme výkaz ulovené tzv. užitečné zvěře z roku 1890. Tehdy bylo uloveno: 9 988 kusů zvěře z toho: 19 jelenů, 76 srnců, 2 290 zajíců, 256 králíků, 765 bažantů, 5831 koroptví, 51 kusů jiné pernaté zvěře a tzv. škodné pak 5 237 kusů. A že přitom nebyly lesy zcela vypleněny, je jasné. Ostatně lesy byly velmi přísně chráněny a pytláky čekal trpký osud. Přistižený pytlák byl odveden za rekruta, nebo dokonce odsouzen až do smrti na galeje. Tedy žádné pokuty a výhružky. Dokonce se nesmělo ani používat mladých stromků jako podklad na vozík s dřívím. Kdo by takové jednání udal, ještě dostal spropitné.
Veveří i hradní most a břitová věž |
Jak už jsme hned v úvodu řekli, Veveří byl od počátku zeměpanský hrad, takže majitelem byl až do 30.let 16.stol výlučně jeden zeměpán. Tedy až na krátké epizody v jeho dějinách, kdy byl hrad poskytnut jako zástava. Na samém počátku byla majiteli zřejmě i údělná knížata brněnská.To bychom museli ovšem přijmout fakt, že dějiny Veveří sahají až za rok 1197, kdy bylo ze tří moravských údělů vytvořeno markrabství moravské v čele s jediným pánem-markrabětem nebo králem. To v době, kdy Morava samostatná markrabata neměla. A dokonce i po roce 1531, kdy se Veveří dostalo definitivně do šlechtických rukou, ve kterých bylo až do roku 1926, kdy poslední majitel hradu z rodu de Forestiů přenechal panství Československému státu, udával určitý směr vývoje a událostí vždy jen jeden majitel. I on však měl stejně jako zeměpán v čele hradní správy svého zástupce, protože i on jen málokdy trvale na hradě osobně sídlil.
V době druhé světové války na hradě sídlila německá armáda a z toho důvodu byl hrad na konci války silně poškozen. Po opravě, zde v padesátých letech sídlilo lesnické učiliště a od roku 1972 patřil hrad Vysokému učení technickému v Brně. Dnes hrad spravuje Památkový ústav v Brně ve spolupráci s občanským sdružením Hrad Veveří, které se snaží o celkovou rekonstrukci a plnohodnotné využití rozsáhlého hradního areálu.
Veveří, kromě toho, že byl správním místem, sloužil i k obranným účelům. Ostatně i tuto svoji úlohu plnil dokonale. Pravda, obranné prvky hradu trošku omezovaly pohodlí pro pobyt, ale i tento nedostatek se časem vyřešil.
V minulosti bylo Veveří několikrát obléháno a vždy na to doplatilo-jak jinak-přilehlé panství. Vojáci se totiž s okolím hradu nijak nemazlili a když měli už tu možnost, drželi se zásady „když se kácí les, tak létají třísky“. Dokonce i tady najdeme pár zaručeně pravdivých pověstí. Jedna z nich, jak tvrdí náš známý Veverský rukopis, vypráví, kterak se hrad dostal koncem 14.stol do rukou loupeživých rytířů Přibíka Batelovského a zejména Jana Kunštátského z Jevišovic, jemuž se říkalo „Suchý čert“. Proč? To netuším.
Oba měli dokonce jako správní loupeživí rytíři přepadat se svými kumpány pocestné a plenit přilehlé obce. Jejich kariéra však záhy skončila i přičiněním odvážných Brňanů, kteří markraběti Joštovi pomohli hrad dobýt zpět a markrabě pověsil na dubech nejen Přibíka, ale i jeho 40 spoluviníků, z nichž mnozí pocházeli ze šlechtických rodů.
Historka je ale zjevně míněna jako příspěvek pro větší slávu hradu. Ve skutečnosti se totiž událost stala o několik desetiletí dříve, v r. 1401, když si Přibík i „Suchý čert“ troufli na jakousi blokádu města Brna, využívaje přitom nepřítomnosti markraběte Jošta. Obsadili tehdy opevněné kostely ve Šlapanicích, v Měníně a také skutečně jeden hrad. Jenže ne Veveří, ale Lelekovický. Tohle si pochopitelně Brňané nenechali líbit a spolu s oddíly tzv. zemské hotovosti opevněné body dobyli zpět. I popravy se udály. Tehdy bylo na 56 zajatců šlapanické družiny popraveno. I když ne na dubech ale na klasických šibenicích.
S dalšími příhodami o obléhání Veveří je tomu zrovna tak. Bohužel historické prameny o tom mlčí a interpretace historických zkazek je potřeba upravit na patřičnou míru. Jediné období, kdy byl hrad pleněn, pochází z 18.století, kdy na nedostatečně chráněný hrad vnikly jednotky pruské armády a hrad okupovaly několik dní. Nepotvrzené zprávy se zmiňují o bájných podzemních prostorách, které využili vojáci k průniku do hradu. Naštěstí pobyt vojáků netrval tak dlouho, aby hrad zpustošili úplně.
veverská Kaple Matky Boží |
Nedaleko dnešní hlavní příjezdové cesty k Veveří stojí malá kaplička, jejíž dějiny sahají ještě před samotný hrad Veveří.
S největší pravděpodobností totiž byla součástí
zeměpanského dvorce, který byl postupem času již nevyhovující
vzhledem k nárokům na správu zeměpanského majetku.
Samotná kaple měla ovšem ještě jiný, důležitější význam. Plnila
úkol duchovního centra osídlení zeměpanského území. Kostelík
byl od samého počátku obdařen farním právem, a proto ho obklopoval
hřbitov, který přijímal zesnulé i ze vzdálenějšího okolí.
S tím souvisí i myšlenka, zda je možné, aby pod kostelíkem
byla krypta pro ukládání ostatků vysoce postavených osobností.
Tato možnost se ale zdá nepravděpodobná, neboť kostelík stojí
na skalnatém podloží a dosavadní výzkumy žádné chodby neobjevily.
Což také vyvrací legendu o sochách apoštolů z ryzího stříbra
v životní velikosti, které sem měli donést rytíři templářského
řádu. Ovšem už samotný fakt stěhování tak těžkých soch ve
stísněných prostorách se zdá být nemožný. Kromě toho templáři
ani v roce 1306, kdy měli sochy přepravovat, hrad nevlastnili.
Kaplička prošla během let několika změnami,
které výrazně změnily její vzhled. Někdy v polovině 15 stol.,
byla ke kapli přistavěna z jižní strany kaple nová, sloužící
dnes jako sakristie. Půdorys obou kaplí v té době odpovídal
písmenu L. Symetrickou podobu jí opět vrátila přístavba další
kaple, někdy z přelomu 15. a 16.stol., která dnes tvoří vstupní
prostor do kaple.
Nad tímto vchodem je umístěn románský portálek zobrazující
pravděpodobně dva lvy, skloněné ke kříži se symboly slunce
a měsíce. Portál zjevně není původní, ovšem odkud a kdy se
tu vzal dnes již nezjistíme. Je to jedna z veverských záhad,
kterou se dnes asi už nepodaří odhalit. Ostatně o hradu Veveří
vůbec historické prameny výrazně mlčí. Snad i proto je dnes
pramálo literatury o samotném hradu i této kapličce.
Ve veverské kapli Matky Boží, je rovněž umístěna kopie vzácného obrazu Veverské Madony, jehož originál byl odtud odvezen v roce 1938 a je uložen v národní galerii v Praze. Autorem obrazu je pravděpodobně z Mistr Vyšebrodského oltáře. Autorem kopie je akad. mal. Vladimír Terš.
zpracoval Robert Žďárský
Zdroje:
Letní kurzy plavání pro děti
Pobyty u koní pro děti
Nové Divadlo na Orlí
Zajímavosti Brna
Liga proti rakovině
Omlouváme se, zpravodajský zdroj není v tuto chvíli k dispozici...
Katalog firem pro Brno | Regionální zpravodajství | Brno a kultura | Sport v Brně | Počasí v Brně | Slovníky | Mapa Brna | Finance | Důležitá telefonní čísla
Úřady v Brně | Informace pro inzerenty
© AKON Česká republika,s.r.o, 2001 - 2012