• Informační portál pro Brno a okolí - kultura, finance, sport, obchod.

  • Jednička mezi portály pro Brno a okolí. Jsme s Vámi již 10 let.

  • Úplný kulturní přehled - u nás najdete vše, čím Brno žije!

pátek 19.04.2024, Rostislav
zpět na úvodní stranu

Kultura, Brno - Divadla

tento týden  | přístí týden  | všechny akce
 

Národní divadlo v Brně - Janáčkovo divadlo

Národní divadlo v Brně, Dvořákova 11, 542 158 111
www.ndbrno.cz

15.3.-16.3., 19:00

Romeo a Julie


Prokofjevovo baletní drama Romeo a Julie mělo světovou premiéru v Národním divadle Brno v roce 1938 v choreografi i legendy brněnského baletu Iva Váni Psoty. Málokterý baletní soubor se může pochlubit skutečností, že uvedl ve své historii ve světové premiéře dílo, které se stalo jedním z nejhranějších baletů na světě. Balet NdB takovýto titul má a právem i povinností patří k nejuváděnějším v jeho repertoáru, vždyť aktuální uvedení bude již sedmou premiérovou inscenací od roku 1938. Taneční zpracování Shakespearova dramatu je velmi oblíbené a mnozí proslulí choreografové vytvořili během 20. století legendární inscenace hrané po celém světě dodnes. Důvod, proč tomu tak je, lze hledat nejen ve věčně rezonujícím tématu tragické lásky, ale i v nádherné hudbě Sergeje Prokofjeva, která je považována za jeden z nejkrásnějších baletních opusů vůbec.

19.3.-20.3., 19:00

Labutí jezero


Velmi významnou událostí byla pro Balet NdB obnovená premiéra Čajkovského nesmrtelného titulu a zřejmě i nejslavnějšího baletu vůbec, Labutího jezera. A to na den přesně, kdy bylo Labutí jezero v Brně před sto lety uvedeno poprvé. Naše skvělá inscenace, jejímž autorem je choreograf Robert Strajner, se totiž po dvaceti letech na repertoáru dočkala zcela nového výtvarného pojetí. Mimořádná finanční podpora na obnovu inscenací od našeho zřizovatele nám umožnila oslovit renomované výtvarníky a s jejich přispěním vám umocnit vaše zážitky z legendárního představení. Autorem kostýmů je Roman Šolc, který s naším souborem spolupracuje již dvacet let a je jedním z nejvyhledávanějších návrhářů v českém tanečním světě. Scénu vytvořil vynikající anglický výtvarník Peter Horne, který se již v Brně uvedl nádhernou scénickou výpravou k baletu Louskáček.
   
Jedno z nejhranějších novoromantických děl. Čajkovskij se inspiroval motivy původní skandinávské legendy o dívce proměněné v labuť k napsání lyrické a melodické hudby, která se stala mistrovským příkladem romantické baletní partitury. Princezna Odetta je zakleta knížetem Rotbartem v labuť a zachránit ji může pouze čistá láska. Princ Siegfried, který jí přísahá věrnost, ji však zradí. Kletba tak zůstává nezlomena, i když Odetta nakonec nešťastnému Siegfriedovi odpouští. Labutí jezero je obdivováno jak generacemi diváků, tak i interpretů, kteří se snaží ctižádostivě vyrovnat s obtížným úkolem náročné baletní techniky. Tento titul, který uvádíme v tradiční choreografické koncepci Mariuse Petipy a Lva Ivanova, nastudoval s brněnským baletem významný dlouholetý baletní mistr milánské La Scaly, Robert Strajner. Zvýraznil dějovou linii příběhu a dal dílu režijní logiku. Svým akcentováním čistoty formy a stylu pak brněnská inscenace navazuje na odkaz Petipy a Ivanova a osobou choreografa je obohacena i o západoevropskou tradici. 

23.3.-24.3., 19:00

Láska na dálku


Inscenace získala Cenu Divadelních novin v kategorii Hudební inscenace sezony 2016/17 a Sukces měsíce Divadelních novin.

Český akademický sbor
Orchestr Janáčkovy opery NdB

27.3., 18:00

Faust a Markéta


Vztah i Bůh existují pro toho, kdo v ně věří!
Faustův život se chýlí ke konci a starý vědec je pronásledován pocitem, že promarnil svůj život. Záhadný Mefistofeles slibuje, že mu navrátí mládí a splní každé přání za "nepatrnou" cenu – Faustovu duši…Nejslavnější opera francouzského skladatele Charlese Gounoda čerpá námět z neméně slavného díla – dvoudílné hry Johanna Wolfganga von Goetha založené na německé pověsti o muži, který vyměnil svou duši s ďáblem za vědění a moc. Libretisté opery Barbier a Carré nezpracovali Goetha v celé jeho šíři, ale vybrali část o Faustově setkání s nevinnou dívkou Markétou a tragických následcích jejich romantického vzplanutí. Hlavní hrdinkou se tak stává právě Markétka, jež také na rozdíl od Fausta dojde spasení a unikne moci ďábla. Faust byl Gounodův první velký úspěch a založil jeho mezinárodní slávu. A není divu, skladatel dobře věděl, jak vystavět na jevišti působivé divadlo a co hudební číslo, to jeden z hitů opery 19. století – Markétina píseň o králi z Thule, šperková árie, Mefistova árie o zlatě, Valentinovou loučení s Markétou nebo velké sborové scény.

28.3., 19:00

Romeo a Julie


Prokofjevovo baletní drama Romeo a Julie mělo světovou premiéru v Národním divadle Brno v roce 1938 v choreografi i legendy brněnského baletu Iva Váni Psoty. Málokterý baletní soubor se může pochlubit skutečností, že uvedl ve své historii ve světové premiéře dílo, které se stalo jedním z nejhranějších baletů na světě. Balet NdB takovýto titul má a právem i povinností patří k nejuváděnějším v jeho repertoáru, vždyť aktuální uvedení bude již sedmou premiérovou inscenací od roku 1938. Taneční zpracování Shakespearova dramatu je velmi oblíbené a mnozí proslulí choreografové vytvořili během 20. století legendární inscenace hrané po celém světě dodnes. Důvod, proč tomu tak je, lze hledat nejen ve věčně rezonujícím tématu tragické lásky, ale i v nádherné hudbě Sergeje Prokofjeva, která je považována za jeden z nejkrásnějších baletních opusů vůbec.

29.3., 19:00

Láska na dálku


Inscenace získala Cenu Divadelních novin v kategorii Hudební inscenace sezony 2016/17 a Sukces měsíce Divadelních novin.

Český akademický sbor
Orchestr Janáčkovy opery NdB

30.3., 17:00

Faust a Markéta


Vztah i Bůh existují pro toho, kdo v ně věří!
Faustův život se chýlí ke konci a starý vědec je pronásledován pocitem, že promarnil svůj život. Záhadný Mefistofeles slibuje, že mu navrátí mládí a splní každé přání za "nepatrnou" cenu – Faustovu duši…Nejslavnější opera francouzského skladatele Charlese Gounoda čerpá námět z neméně slavného díla – dvoudílné hry Johanna Wolfganga von Goetha založené na německé pověsti o muži, který vyměnil svou duši s ďáblem za vědění a moc. Libretisté opery Barbier a Carré nezpracovali Goetha v celé jeho šíři, ale vybrali část o Faustově setkání s nevinnou dívkou Markétou a tragických následcích jejich romantického vzplanutí. Hlavní hrdinkou se tak stává právě Markétka, jež také na rozdíl od Fausta dojde spasení a unikne moci ďábla. Faust byl Gounodův první velký úspěch a založil jeho mezinárodní slávu. A není divu, skladatel dobře věděl, jak vystavět na jevišti působivé divadlo a co hudební číslo, to jeden z hitů opery 19. století – Markétina píseň o králi z Thule, šperková árie, Mefistova árie o zlatě, Valentinovou loučení s Markétou nebo velké sborové scény.

16.5., 19:00

Rusalka


Nejúspěšnější operní dílo velikána české hudby. Překrásný pohádkový příběh, jenž vyvěrá z teskné pohádky Hanse Christiana Andersena, vypráví o velké lásce, štěstí i bolu, zklamání a zoufalství, které Dvořákova hudba vykresluje v tklivých melodiích. Jen málokdo toto dojemné vyprávění o vodní víle zamilované do pozemského prince nezná: na scénách všech operních divadel ve světě si opera našla své stálé místo. Nejen na svoji dobu prvotřídní libreto pochází z pera Jaroslava Kvapila. Rusalkou Dvořák (1841-1904) definitivně potvrdil svoji pozici předního světového skladatele. Partitura překypuje vroucí melodikou, něžnou i dramaticky vypjatou. Pohádková atmosféra je plná melodické fantazie a mistrovské instrumentace. Inscenace je dílem vynikajícího divadelního a filmového režiséra Vladimíra Morávka, který do pohádkového světa vnesl osobitou poetiku evokující dávné severské a keltské báje. Recenze ocenily „velmi silné, hudebně strhující“ provedení, které označily za „jedno z nejnadějnějších čísel na repertoáru Janáčkovy opery za poslední dobu“ (M. Zapletal, Brněnský deník).

17.5., 19:00

La Gioconda


Smrt v Benátkách
Temné uličky zimních Benátek na počátku 17. století se všudypřítomnými špehy inkvizice se stanou pozadím pro první operní premiéru roku 2017 a její tragický příběh vášnivé a nenaplněné lásky, nenávisti, zrady a pomsty. Když se nevyslyšená touha po někom změní v posedlost s fatálními následky, ocitneme se pravděpodobně ve velké italské opeře 19. století. Jméno Amilcare Ponchielli (1834-1886) není v Čechách sice příliš známé, ale ve své době oslavovaný skladatel, současník Verdiho a učitel Pucciniho, by určitě neměl upadnout v zapomnění. A. Ponchielli je autorem 10 oper, z nichž právě La Gioconda je dodnes uváděna.

Ponchiellimu osud předurčil nelehkou pozici skladatele zajatého mezi generací Verdiho a Pucciniho. Všechno začalo dobře – Ponchielli, který se narodil v malé vesničce nedaleko Cremony, už v devíti letech dostal díky mimořádnému talentu stipendium na milánskou konzervatoř. Netrvalo dlouho a napsal první symfonii a ještě během studií se vrhnul i do světa opery. Jeho první opera I promessi sposi měla premiéru v Cremoně roku 1856. Ale velká kariéra mimo talentu potřebuje na počátku i onu příslovečnou kapku štěstí a neprůbojnému a roztržitému Ponchiellimu se ho dostalo až téměř ve čtyřiceti letech. Navzdory slibnému začátku strávil řadu let jako učitel a varhaník v menších městech. Vše se obrátilo k lepšímu až roku 1872. Tehdy byla v Miláně uvedena jeho dvacet let stará opera I promessi sposi a úspěch představení přilákal pozornost nakladatele Giulia Ricordiho. Ponchielliho chvíle slávy konečně nastala. Otevřely se mu dveře milánské La Scaly a Ricordi si u něj objednal novou operu I Lituani – Litevci, která slavila obrovský úspěch. Verdi se po premiéře Aidy roku 1871 skoro na šestnáct let odmlčel a Ponchielli se rázem stal vůdčí skladatelskou osobností Itálie.

Vše se obrátilo k dobrému – v dalších letech Ponchielli získal místo na milánské konzervatoři, oženil se s půvabnou zpěvačkou Terezou Brambillou a napsal dílo, které mu zajistilo místo na operních jevištích navždy – operu La Gioconda. Ricordi si po Litevcích objednal další operu a jako libretista nebyl Ponchiellimu přidělen nikdo menší než Arrigo Boito. Jako námět byla navrhnuta hra Victora Huga Angelo, tyran z Padovy – příběh velkých emocí o nevyslyšené lásce zpěvačky a manželské žárlivosti okořeněný politickými intrikami se pro operu přímo nabízel. Boito děj přemístil z Padovy do atraktivnějších Benátek v době, kdy sláva republiky upadala a za pozlátkem karnevalů a gondol se skrývala síť inkvizičních udavačů a nemilosrdná vláda Rady deseti. Ponchielli dílo pojal ve stylu francouzské grand opèra včetně monumentálních sborů a velkého baletního čísla, dnes světoznámého Tance hodin. Premiéra, která se konala 8. dubna 1876 v milánské La Scala, byla skutečným triumfem a La Gioconda je od té doby pravidelně uváděna především na italských jevištích.

La Gioconda může svádět k dojmu, že jde především o velká hudební čísla, ale drama rozehrané mezi hlavními postavami je mnohovrstevnatým příběhem s překvapivou psychologií postav – záleží jen na úhlu pohledu. Protože kdo je vlastně hlavní postava našeho příběhu? Nešťastně provdaná Laura, která láskou k vyhnanci Enzovi spustí vlnu tragických událostí, zpěvačka Gioconda hluboce milující Enza nebo inkviziční špeh Barnaba stravovaný živočišnou vášní ke Giocondě? Ponchielli napsal pro postavy své opery skutečné hity, ať je to Enzova árie Cielo e mar, modlitba Laury či árie Giocondy Suicidio, to všechno jsou hudební momenty prezentující to nejlepší z tradice italské opery.

18.5., 19:00

Petite Mort


Hvězda světové choreografie Jiří Kylián poprvé v repertoáru baletu.
Historicky první uvedení díla světové choreografické osobnosti v našem repertoáru nás čeká i v druhé baletní premiéře sezony. Zařadíme se tak do společnosti padesáti předních souborů světa, které mají na repertoáru vedle choreografií George Balanchina i díla Jiřího Kyliána.

Nejuznávanější taneční tvůrce současnosti, Jiří Kylián, je autorem mistrovské choreografie Petite Mort, tance pro šest mužů, šest žen a šest kordů. Po boku tohoto mistra vystoupí v průběhu večera choreografové, pro které je Jiří Kylián velkým vzorem a jež spojuje společná zkušenost s působením v Nederlands Dans Theater pod jeho vedením.

Vynikající slovenský choreograf Lukáš Timulák ve svém Masculine Feminine s vtipem zkoumá některé z největších záhad našeho každodenního života, a jak napovídá název, půjde o rozdíly mužského a ženského světa nevyhnutelně dané naší biologickou předurčeností.

Umělecký šéf Baletu NdB Mário Radačovský završí večer choreografií Spolu, mikropříběhem o vítězstvích a prohrách, hledání a nacházení, společných prožitcích a zkušenostech. Ty nás, ať chceme či ne, spojují s druhými lidmi.

19.5., 17:00

Petite Mort


Hvězda světové choreografie Jiří Kylián poprvé v repertoáru baletu.
Historicky první uvedení díla světové choreografické osobnosti v našem repertoáru nás čeká i v druhé baletní premiéře sezony. Zařadíme se tak do společnosti padesáti předních souborů světa, které mají na repertoáru vedle choreografií George Balanchina i díla Jiřího Kyliána.

Nejuznávanější taneční tvůrce současnosti, Jiří Kylián, je autorem mistrovské choreografie Petite Mort, tance pro šest mužů, šest žen a šest kordů. Po boku tohoto mistra vystoupí v průběhu večera choreografové, pro které je Jiří Kylián velkým vzorem a jež spojuje společná zkušenost s působením v Nederlands Dans Theater pod jeho vedením.

Vynikající slovenský choreograf Lukáš Timulák ve svém Masculine Feminine s vtipem zkoumá některé z největších záhad našeho každodenního života, a jak napovídá název, půjde o rozdíly mužského a ženského světa nevyhnutelně dané naší biologickou předurčeností.

Umělecký šéf Baletu NdB Mário Radačovský završí večer choreografií Spolu, mikropříběhem o vítězstvích a prohrách, hledání a nacházení, společných prožitcích a zkušenostech. Ty nás, ať chceme či ne, spojují s druhými lidmi.

předchozí 1 2 následující 


 

Kultura, Brno

Víte o kulturní akci, která zde není?

 
Jméno:

 

Zprávy z kultury

Omlouváme se, zpravodajský zdroj není v tuto chvíli k dispozici...


Katalog firem pro Brno | Regionální zpravodajství | Brno a kultura | Sport v Brně | Počasí v Brně | Slovníky | Mapa Brna | Finance | Důležitá telefonní čísla
Úřady v Brně | Informace pro inzerenty

© AKON Česká republika,s.r.o, 2001 - 2012